Marketing tanácsadás a Facebook keretein belül
A Facebook lehetőséget biztosít a hirdetések átbeszélésére a saját marketing szakértőivel, akik átfogóan ismerik a Facebook hirdetési eszközeit és az esetlegesen felmerülő problémákra megtalálják a választ, akár társosztályok bevonásával is.
A kezdetek óta részt veszek ebben a programban. Ez idő alatt rengeteg jó tippet kaptam, illetve információkat a bevezetésre kerülő eszközökről, lehetőségekről, amiket általában ki is próbálok azonnal.
Az eltelt időszak alatt, 3-4 szakértővel beszéltem rendszeresen. Most jött az ötlet, hogy néhány kérdést feltegyek az egyikőjüknek, aki már nem dolgozik a Facebooknál (aktívan a cégnél dolgozót a cégpolicy miatt nem lehet kérdezni).
Ki adhat autentikusabb választ, mint egy olyan ember, aki a Facebooknál dolgozott és tényleg sok hirdetési fiókra és kampányra rálátott. Kérdeztem tőle néhány dolgot, amiből remélem ki lehet majd csipegetni sok hasznos és „bennfentes” információt.
Mennyi ideig erősítetted a Facebook csapatát, mint marketing szakértő?
Egy évig voltam a Facebook Marketing szakértői csapat tagja. Óriási tapasztalatra tettem szert és nagyon sok nagyszerű emberrel ismerkedtem meg.
Mi volt a feladatod a Facebooknál pontosan?
Az első félévben kiemelt ügyfeleket segítettünk jobb eredményeket elérni a Facebook marketing platformján. Ebbe beletartozott marketing stratégia építése, tanácsadás és edukáció. A második fél évben a Facebook kibővítette ezt a tanácsadást és már kisebb cégek is részt tudtak venni a programban. Itt mindig az adott vállalkozás költségvetésén múlt a feladatkör. Többnyire tanácsadás és edukáció volt a fő profil.
Mióta van ez a szolgáltatás a Facebooknál?
Külföldi piacon már régóta élt ez a szolgáltatás, de a magyar piacon 2017-től volt elérthető.
Ki kaphat ilyen speciális supportot?
Ahogy említettem a program elején még csak kiemelt ügyfelek nagy költségvetéssel kaptak lehetőséget erre szolgáltatásra, viszont azóta bővült a program és már kisebb költségvetésű hirdetőknek is elérhető. Ha jól emlékszem 90 dollár költés volt a limit, ami fölött már regisztrálhattak a hirdetők a szolgáltatásra – ez lehet azóta változott. (Jelen pillanatban a FB keres meg ezzel a lehetőséggel egy algoritmus alapján /a szerk./.)
Megközelítőleg hány ügyfélnek a hirdetési fiókjába láttál bele?
Rengeteg üzleti modellel és hirdetési fiókkal találkoztam. Nem is tudok konkrét számot mondani. Fantasztikus tapasztalatra tettem szert, mert szinte minden üzleti modellnél láttam mi az, ami működik és mi az, ami nem.
Mi volt a leggyakoribb 3 hirdetési hiba, amit elkövettek a hirdetők?
Az első az a hirdetési büdzsé folyamatos, akár napi szintű változtatása.
A második a célzás és a célközönség szegmentálása. Sokan nem tudták hogyan lehet “minőségi” embereket elérni.
A harmadik talán a költségkeret és a célközönség méretének szabályozása volt.
Egy-egy nagyobb hiba kijavítása, illetve stratégia áttervezése át tudott billenteni egy veszteséges kampányt nyereségessé? Mi volt a legérdekesebb hiba, amin tudtál segíteni?
Abszolút! Igazából konkrét esetet nem tudnék kiemelni, mert rengeteg fiókkal dolgoztam. De sokszor előfordult, hogy hatalmas több milliós célközönségre pár száz forinttal hirdetett az ügyfél. Természetesen nem hozott neki konverziót, így segítettem leszűkíteni a célközönséget. Ezután már komolyan nőtt a megtérülése.
Elmondható, hogy minél nagyobb tapasztalattal rendelkező ember kezeli a hirdetési fiókot, annál jobb eredmények érhetők el?
Véleményem szerint úgy, mint sok minden más ez sem iskolához vagy oklevélhez köthető. Természetesen jó, ha az ember képben van, mit lát maga előtt, de igazán jó eredményeket csak komoly tapasztalattal a háta mögött érhet el. Minél többször csinálod, annál több apró beállítást lehet észrevenni, emellett megtanulod mi az, ami működik és mi az, ami kevésbé.
Név nélkül, ügynökség és ügynökség között találkoztál tudásbeli vagy hozzáállásbeli különbségekkel a magyar piacon?
Nekem és a volt kollégáimnak is vannak nagyon rossz és nagyon jó tapasztalataink ügynökségekkel kapcsolatban. Vannak, akik megfogadták a tanácsainkat és fejlődtek, és vannak, akik azóta is egy helyben topognak, mert azt hiszik jó, amit csinálnak. Sajnos ezzel csak az ügyfél pénzét égetik el.
Mi volt a top 3 dolog, amit az ügyfelek szóvá tettek az ügynökségükkel kapcsolatban, amikor beszéltél velük?
Sokszor panaszkodtak, hogy túl sok fiókot kezel a kirendelt személy és fogalma sincs, mi folyik napi szinten a fiókban.
Olyan probléma is előfordult, hogy a megbízó nem értett a digitális marketinghez és az adott ügynökségnél úgy költötték a pénzt, hogy nem beszélték át a stratégiát az ügyféllel. Ezért, az értékes évek alatt megszerzett ügyfél tapasztalatokat nem építették bele az online stratégiába.
Nagyobb ügynökségeknél előfordult, hogy több ember kezelt egy fiókot, ami azt eredményezte, hogy nem egy adott irány mentén haladtak, hanem mindenki azt csinálta, amit éppen gondolt. Ilyenkor totális káosz alakult ki.
Ráláttál nagyon sok hirdetői fiókra és kampányra. Ezeket vegyesen kezelték vállalkozók vagy házon belüli marketinges, illetve PPC-re szakosodott ügynökség is. Ebből a nagy merítésből következtetve mi a véleményed, kinek éri meg ügynökségnek kiszervezni a kampányát és kinek éri meg jobban, hogy ha maga kezelje a fiókját?
Megítélésem szerint, ha valaki megteheti, ne habozzon és szervezze ki ezeket a feladatokat. Lehet, hogy ki kell érte fizetni x forintot havonta, de ha az adott szakember komoly tapasztalattal rendelkezik, óriásit lendíthet az üzleten. Úgy kell erre gondolni, mint egy hosszú távú befektetésre.
Ha valaki fejlődni szeretne, hol találja a Facebook hivatalos tanfolyamát? Érdemes ezt elvégezni?
Bárki megtalálhatja és elvégezheti a Facebook Blueprint tanfolyamát a https://www.facebook.com/business/learn/certification linken. Egy nagyon jó kis tanfolyam ahhoz, hogy megértse az adott személy, hogy mi micsoda a hirdetési fiókban és tanuljon alap dolgokat. Ahogy említettem ez nem fogja helyettesíteni a tapasztalatot és nem fog megtanítani senkit azokra a mesterfogásokra, amiket csak évek alatt lehet elsajátítani.
Ügynökség választásnál mi a 3 kérdés, amit véleményed szerint érdemes feltenni már az első megkeresésénél?
Hogy történik a kapcsolattartás?
Fontos a kommunikáció, hogy az ügyfél megértse mire is költik a pénzét és lehetőleg egy személy legyen a kapcsolattartó. A folyamatos email és telefonos kommunikáció mellett érdemes havi részletes riportot kérni az ügynökségtől.
Ki kezeli a fiókot és hány fiókot kezel ezen kívül?
Ha valaki egyedül visz mindent és mindenhez is ért, kerülni kell! Olyan nincs, hogy mindenben szakértő valaki.
Fontos hogy az adott személy tudjon minden eseményről és a cégnél használt marketing eszközökről és folyamatról.
Ha valaki 20 fiókot kezel egyszerre, akkor értelemszerűen kevesebb idő marad a prémium kampánykezelésre, azaz érdemes megtudakolni, egyszerre hány fiókot kezel a PPC-sünk.
Mennyi idő után láthatom majd a fejlődést?
Ez minden üzleti modellnél eltérő. Sokban függ a büdzsétől, a weboldaltól és még sok más apró dologtól. Ha valaki nem tudja megmondani, hogy mit kell javítani és mennyi időbe fog ez telni, akkor valószínűleg nem jó embernél vagy ügynökségnél kopogtat az ügyfél.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.